Klimatyzacja - jak działa i dlaczego czasem nie działa

Klimatyzator samochodowy traci 75% swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa go ok. 10- 15 % . Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu.

Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji samochodowej jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe. Część wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje filtr - osuszacz, ale jego możliwości wyczerpują się definitywnie po około dwóch latach pracy.

Ważną dla zdrowia kwestią jest czyszczenie układu klimatyzacji. Ozonowanie jest obecnie najczęściej stosowaną metodą. Ozon usuwa nieprzyjemne zapachy tkwiące w tapicerce oraz sprawia, że czyszczenie klimatyzacji (dezynfekcja, sterylizacja) jest procesem bezinwazyjnym, bezpiecznym (brak środków chemicznych) ale przede wszystkim najskuteczniejszym. Ponadto ozon docierając do trudno dostępnych miejsc usuwa roztocza, likwiduje pleśń i grzyby z kanałów wentylacyjnych, skutecznie likwiduje dym papierosowy oraz zapachy zwierzęce.

Olej w silniku - kiedy wymienić

Prawidłowość pracy silnika zależy w znacznym stopniu od możliwie najdłuższego zachowania czystości oleju silnikowego. Pozwoli to uniknąć przedwczesnego zużycia części. Częstotliwość wymiany oleju ustala producent pojazdu, w zależności od właściwości oleju i charakterystyki silnika.

Poziom oleju silnikowego najlepiej sprawdzać przy zimnym silniku lub ewentualnie 10-15 minut po jego wyłączeniu. Kontroli takiej warto dokonać raz na tydzień, dobrze jest też co jakiś czas zajrzeć pod samochód i sprawdzić czy nie ma wycieków. Oprócz sprawdzenia poziomu oleju przy pomocy bagnetu (nie może go być poniżej minimalnego oznaczenia, nie zaleca się również utrzymywania zbyt wysokiego poziomu) oceńmy kolor i zapach oleju. Jeżeli po odkręceniu korka wlewu poczujemy nieprzyjemny zapach spalenizny oznacza to, że coś jest nie w porządku. Czarny kolor oleju świadczy o tym, że ulega on spaleniu. Prawdopodobną przyczyną może być stosowanie nieodpowiedniego produktu lub poważniejsza awaria. Dobrze też jest co jakiś czas rozetrzeć trochę oleju na palcu. Jeżeli poczujemy opiłki metalu lub inne zabrudzenia to znak, że już dawno powinniśmy wymienić olej.

Przy nowych autach trzymajmy się zaleceń instrukcji - w normalnych warunkach eksploatacji nie ma sensu dokonywać wcześniejszej wymiany oleju niż podaje producent.

Im starszy samochód tym częściej należy dokonywać kontroli i wymiany oleju. Każde niedopatrzenie grozi bardzo poważną awarią pojazdu, łącznie z zatarciem silnika, trudnym i kosztownym w naprawie.